Wanneer u bij mij komt voor begeleiding, heeft u reeds een indicatie.
In een oriënterend gesprek onderzoeken we of ik iets voor u kan
betekenen. Daarna gaan wij samen aan de slag om een plan te
maken.
Omdat mensen met autisme soms hun hulpvraag zelf moeilijk kunnen verwoorden is hierbij
de inbreng van ouders, partner of anderen onmisbaar.
Bij de begeleiding maak ik onder andere gebruik van de TEACCH
benadering.
Kenmerken hiervan zijn:
- Individualiseren
- Actieve samenwerking met sociaal netwerk
- Positieve pedagogische benadering
- Aanpassing van de omgeving in termen van duidelijkheid in personen,
tijd en ruimte
- Aanleren van functionele vaardigheden, gericht op het maximaliseren
van de zelfstandigheid
- Beschermende integratie van mensen met ASS in de samenleving
- Continuïteit in de hulpverlening in het leven van iemand met
autisme
Wanneer de begeleiding is gestart, vindt er halfjaarlijks een
evaluatiegesprek plaats.